| | Α
COMENIUS: ΣΧΟΛΙΚΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Εκτός από τα κριτήρια
επιλεξιμότητας και τις προτεραιότητες που
αναφέρονται στον Οδηγό του Υποψηφίου του
προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ, εφιστάται η προσοχή
στις ακόλουθες προτεραιότητες κατά την
περίοδο που καλύπτει η Πρόσκληση Υποβολής
Προτάσεων:
COMENIUS 1: ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ
ΜΕΤΑΞΥ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
Γίνονται δεκτές αιτήσεις και
για τους τρεις τύπους σχεδίων που
ενδέχεται να πραγματοποιήθουν από
συμπράξεις σχολικών ιδρυμάτων: Σχολικά
σχέδια Comenius, Σχέδια γλωσσών Comenius και
Σχέδια σχολικής ανάπτυξης Comenius. Μεταξύ
αυτών των τριών τύπων, οι προτάσεις για
Σχέδια σχολικής ανάπτυξης του Comenius – ένας
νέος τύπος σχεδίων στη δεύτερη φάση του
προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ – θα είναι
ιδιαίτερα ευπρόσδεκτες.
Ένα από τα πιθανά θέματα για «Σχέδια
σχολικής ανάπτυξης» είναι αυτό που αφορά
την εκπαίδευση των παιδιών διακινούμενων
εργαζομένων, τσιγγάνων και ταξιδιωτών,
πλανόδιων επαγγελματιών, μαθητών που
διατρέχουν κίνδυνο κοινωνικού
αποκλεισμού και μαθητών με ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες. Στην περίπτωση
αυτή, οι ίδιες προτεραιότητες ισχύουν με
εκείνες που αναφέρθηκαν στα πλαίσια του
τμήματος του Comenius 2 σχετικά με την «Κατάρτιση
του προσωπικού που ασχολείται με τη
διαπολιτισμική εκπαίδευση και/ή με
ειδικές ομάδες στόχους» (βλ. λεπτομέρειες
στο κεφάλαιο Comenius 2 κατωτέρω)
Τα σχολικά ιδρύματα
ενθαρρύνονται ιδιαίτερα να προβάλλουν το
Ευρωπαϊκό Έτος Γλωσσών με την υποδοχή ενός
βοηθού καθηγητή ξένων γλωσσών του Comenius
κατά το σχολικό έτος 2001/2002.
COMENIUS 2: ΑΡΧΙΚΗ
ΚΑΙ ΕΝΔΟΫΠΗΡΕΣΙΑΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΤΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΣΤΗ ΣΧΟΛΙΚΗ
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Comenius 2.1: Σχέδια
ευρωπαϊκής συνεργασίας
Θα δοθεί προτεραιότητα σε σχέδια
που συμβάλλουν σημαντικά στην καινοτομία
στην κατάρτιση του
διδακτικού προσωπικού των σχολικών
ιδρυμάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στις νέες
πτυχές του ρόλου του διδάσκοντα. Τα
ακόλουθα αποτελούν έναν ενδεικτικό κατάλογο
θεμάτων για παρόμοια σχέδια:
Σχέδια που αφορούν την κατάρτιση
που ισχύει για οποιαδήποτε κατηγορία
εκπαιδευτικού προσωπικού
|
προετοιμασία των
μαθητευόμενων εκπαιδευτικών και των
εκπαιδευτικών να χρησιμοποιήσουν τις
νέες τεχνολογίες της πληροφόρησης και
επικοινωνίας ως παιδαγωγικό μέσο, ως νέο
μέσο που θα συμβάλει στο άνοιγμα των
σχολείων προς στον έξω κόσμο και
αξιολόγηση των επιπτώσεων των νέων
τεχνολογιών στη διαχείριση της
διδασκαλίας (τέτοια σχέδια θα συμβάλλουν
σημαντικά στην πρακτική εφαρμογή της
πρωτοβουλίας e-Learning), |
|
η συνέχεια της σταδιοδρομίας
του εκπαιδευτικού από την αρχική
κατάρτιση, και μέσω της υποδοχής και της
ενδοϋπηρεσιακής κατάρτισης,
συμπεριλαμβανομένου και του τρόπου με τον
οποίο αντιμετωπίζεται το θέμα της
ισότητας των ευκαιριών καθ’ όλη τη
διάρκεια της σταδιοδρομίας του
εκπαιδευτικού, |
|
ο εκπαιδευτικός ως «διαχειριστής
της μαθησιακής διαδικασίας», βοηθώντας
τους σπουδαστές να αναπτύξουν μία σειρά
από προσόντα που συχνά βασίζονται, εν
μέρει, στις γνώσεις που έχουν αποκτηθεί
εκτός σχολείου. Τα σχέδια στον εν λόγω
τομέα θα αναζητήσουν, κυρίως, νέους
τρόπους παραγωγής, απόκτησης και
εφαρμογής γνώσεων και θα ερευνήσουν τις
επιπτώσεις των διαδικασιών αυτών για τους
εκπαιδευτικούς και τους μαθητευόμενους
εκπαιδευτικούς, |
|
ανάπτυξη μέσων και μεθοδολογιών
που θα επιτρέψουν στους εκπαιδευτικούς να
προβούν σε ανάλυση των αναγκών τους και να
αναπτύξουν στρατηγικές για την εφαρμογή
των πορισμάτων των ερευνών στο πλαίσιο του
σχολείου, |
|
ανάπτυξη των δεξιοτήτων
συνεργασίας των εκπαιδευτικών /
μαθητευόμενων εκπαιδευτικών και μέθοδοι
για την προσαρμογή των σχολικών δομών και
συστημάτων, ούτως ώστε να ενθαρρυνθεί η
συνεργασία μεταξύ εκπαιδευτικών, |
|
διοίκηση των σχολικών ιδρυμάτων
και ο ρόλος του διευθυντή,
συμπεριλαμβανομένων και πτυχών όπως η
διευκόλυνση της μετάβασης των σχολείων
στην κοινωνία της πληροφόρησης (οργάνωση
των σχολικών ιδρυμάτων, διαχείριση
εξοπλισμού, δημόσιοι και ιδιωτικοί
χορηγοί, κλπ.), καθώς αυτό αποτελεί
περαιτέρω σημαντική πτυχή της
πρωτοβουλίας e-Learning,
ο μεταβαλλόμενος
ρόλος του σχολείου στην κοινωνία, η
μεταβαλλόμενη μορφή των σχολικών
ιδρυμάτων στις διάφορες χώρες και το θέμα
της αυτονομίας των σχολείων, οι ανάγκες
και τα καθήκοντα των διαχειριστών των
σχολικών προγραμμάτων σπουδών, και ο
τρόπος με τον οποίο συμμετέχουν οι εν λόγω
ενδιάμεσες βαθμίδες διαχείρισης στη
συνολική δομή διαχείρισης του σχολείου,
στρατηγικές για τη δημιουργία ενός
ασφαλούς σχολικού περιβάλλοντος, την
πρόληψη και διαχείριση των διενέξεων και
την καταπολέμηση του ρατσισμού και της
ξενοφοβίας, το ζήτημα των δύο φύλων και της
εκπαιδευτικής διαχείρισης, |
|
βελτίωση της μετάβασης από το
σχολείο στον κόσμο της εργασίας με ειδική
έμφαση στον επαγγελματικό προσανατολισμό
και την παροχή συμβουλών. |
Η κατάρτιση του προσωπικού στη
γλωσσική εκπαίδευση
Κατάρτιση σε μεθοδολογίες όπως οι εξής:
|
χρήση της επικοινωνιακής
προσέγγισης στη διδασκαλία ξένων γλωσσών, |
|
διδασκαλία ομάδων που
αποτελούνται από μαθητές με διαφορετικές
γλωσσικές ικανότητες, ή διαφορετικές
στρατηγικές εκμάθησης γλωσσών, |
|
μετάδοση ποικίλων στρατηγικών
εκμάθησης γλωσσών, σχετικών με τις
ανάγκες των μαθητών ή ενθάρρυνση της
χρήσης αυτόνομης εκμάθησης γλωσσών, |
|
διδασκαλία της πολυγλωσσικής
κατανόησης (η ικανότητα κατανόησης
διαφόρων γλωσσών που ανήκουν στην ίδια
γλωσσική οικογένεια, αναγνωρίζοντας τις
μεταξύ τους ομοιότητες), |
|
αξιολόγηση και βελτίωση των
παραγωγικών ικανοτήτων των μαθητών, |
|
διδασκαλία άλλων αντικειμένων
μέσω μιας ξένης γλώσσας, |
|
διδασκαλία ξένης γλώσσας στην
προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση, |
Κατάρτιση σε:
|
μία από τις λιγότερο
διαδεδομένες και λιγότερο διδασκόμενες
γλώσσες της ΕΕ σε νέους ή παλαιούς
εκπαιδευτικούς που διδάσκουν τις γλώσσες
αυτές. |
Κατάρτιση για το προσωπικό που
εργάζεται στη διαπολιτισμική εκπαίδευση
και/ή με ειδικές ομάδες στόχους
|
βελτίωση της διδασκαλίας και
εκμάθησης των αξιών, στάσεων και
δεξιοτήτων που χρειάζονται στην
πολυπολιτισμική κοινωνία και ειδικά
καινοτόμα μέτρα για την καταπολέμηση του
ρατσισμού και της ξενοφοβίας μέσω της
σχολικής εκπαίδευσης, |
|
καινοτόμες πρωτοβουλίες για
ειδική αρχική και/ή ενδοϋπηρεσιακή
κατάρτιση των εκπαιδευτικών και του
υπόλοιπου εκπαιδευτικού προσωπικού (εκπαιδευτικών
ή επαγγελματικών συμβούλων, των
διαμεσολαβητών, των πλανόδιων
εκπαιδευτών, των βοηθών των τάξεων, κλπ.)
με σκοπό την καλύτερη φροντίδα των
αναγκών των παιδιών διακινούμενων
εργαζομένων, τσιγγάνων και ταξιδιωτών,
πλανόδιων επαγγελματιών, μαθητών που
διατρέχουν κίνδυνο κοινωνικού
αποκλεισμού και μαθητών με ειδικές
εκπαιδευτικές ανάγκες. |
Σε ό,τι αφορά και τους δύο αυτούς
τομείς είναι ιδιαίτερα ευπρόσδεκτα τα
σχέδια που αφορούν μία ή περισσότερες από
τις κατωτέρω πτυχές:
|
ανάπτυξη συνεργασίας μεταξύ
ενός δικτύου διαφόρων παραγόντων που
μπορούν να παράσχουν στήριξη στους
μαθητές εντός και εκτός του σχολικού
περιβάλλοντος, ( το εκπαιδευτικό
προσωπικό στα σχολεία, τους γονείς, τους
συμμαθητές ή τους συμβούλους
επαγγελματικού προσανατολισμού, τους
συμβούλους, τους ενασχολούμενους με
θέματα νεολαίας, τους διαμεσολαβητές,
τους πλανόδιους εκπαιδευτές, τις
κοινωνικές υπηρεσίες, τις υγειονομικές
υπηρεσίες, την αστυνομία, τις
επιχειρήσεις, τις ενώσεις, τους
αθλητικούς συλλόγους και τους συλλόγους
νεολαίας, κλπ.), |
|
ενθάρρυνση της συνεργασίας
μεταξύ ειδικών σχολείων και κανονικών
σχολικών ιδρυμάτων, |
|
καινοτόμος συνδυασμός της ύλης,
για παράδειγμα, συνδυάζοντας διάφορους
καλλιτεχνικούς τομείς (μουσική, θέατρο,
λογοτεχνία, τέχνες, χειροτεχνία κλπ),
αντικείμενα και δεξιότητες κλπ., με σκοπό
την ενσωμάτωση της διαπολιτισμικής
εκπαίδευσης στον τομέα σπουδών και/ή την
ενσωμάτωση των μαθητών από τις διάφορες
προαναφερθείσες ομάδες στόχους στη
σχολική κοινότητα, |
|
ανάπτυξη μεθόδων για βελτίωση
της σχολικής φοίτησης και του επιπέδου
επιτυχίας, κυρίως προσδίδοντας
μεγαλύτερη ευελιξία και ποικιλία στη
διδασκαλία και στα σχολεία (προγράμματα
σπουδών, μέθοδοι διδασκαλίας, δεξιότητες
που διδάσκονται στο σχολείο, οργάνωση της
διδασκαλίας και της μάθησης, σχολικό
περιβάλλον κλπ.), γεγονός που τα καθιστά
πιο ελκυστικά στους μαθητές, αλλά και
δίνοντας μεγαλύτερη προσοχή στις
μεταβατικές περιόδους (ανάμεσα στην
προσχολική και την πρωτοβάθμια
εκπαίδευση, την πρωτοβάθμια και τη
δευτεροβάθμια εκπαίδευση κλπ.), με την
βελτίωση των ικανοτήτων στη γλώσσα της
χώρας υποδοχής μεταξύ των παιδιών των
μεταναστών, των τσιγγάνων και των
ταξιδιωτών, και κυρίως την απόκτηση του
επιπέδου που απαιτείται για την
πραγματοποίηση περαιτέρω σπουδών με
επιτυχία, καθώς και με την βελτίωση των
στρατηγικών, μεθόδων και του υλικού
διδασκαλίας της γλώσσας της χώρας
καταγωγής των μαθητών. |
Comenius 2.2: Ατομικές
υποτροφίες κατάρτισης
Θα δοθεί προτεραιότητα σε όσους,
εκτός του ότι εκπληρώνουν το στόχο
κατάρτισης της κινητικότητας, μπορούν
επίσης να αποδείξουν ότι η δραστηριότητά
τους στα πλαίσια της κινητικότητας
ενδέχεται να:
|
υποστηρίξει τον ρόλο τους ως
πολλαπλασιαστών των αποτελεσμάτων στα
ιδρύματά τους και να συμβάλει στην
επίτευξη των στόχων της πολιτικής του
ιδρύματος από το οποίο προέρχονται, |
|
προωθήσει τη δημιουργία νέων
σχολικών συμπράξεων στο πλαίσιο του Comenius
Ι στο μέλλον. |
VI. ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ
ΑΙΤΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ
Οι διαδικασίες υποβολής και
επιλογής αιτήσεων στο πρόγραμμα ΣΩΚΡΑΤΗΣ
ποικίλλουν ανάλογα με το κατά πόσο η
διαχείριση της σχετικής δράσης
πραγματοποιείται σε κεντρικό επίπεδο από
την Επιτροπή ή σε αποκεντρωμένο επίπεδο από
τους Εθνικούς Φορείς που έχουν υποδείξει τα
κράτη μέλη. Οι εν λόγω πληροφορίες
παρέχονται λεπτομερώς στον Οδηγό του
Υποψηφίου .
Οδηγός του Υποψηφίου και
συμπληρωματικές λεπτομέρειες σχετικά με το
πρόγραμμα διατίθενται:
- από
τους Εθνικούς Φορείς για το πρόγραμμα, ο
κατάλογος των οποίων παρέχεται στο τμήμα
VII κατωτέρω στην κεντρική ιστοσελίδα του
προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ κατωτέρω,
- από την
κεντρική ιστοσελίδα του προγράμματος
ΣΩΚΡΑΤΗΣ στη:
http://ec.europa.eu/education/programmes/socrates/socrates_en.html
- από το
Γραφείο Τεχνικής Υποστήριξης ΣΩΚΡΑΤΗΣ και
Νεολαία (ΓΤΥ), rue Montoyer/Montoyerstraat 70 (από την 1η
Ιανουαρίου 2001: rue de Trèves/Trierstraat
59/61), B-1000 Brussels, τηλ.
(32-2) 233 01 11, φαξ: (32-2) 233 01 50, e-mail: info@socrates-youth.be,
το οποίο παρέχει
στην Επιτροπή (Γενική Διεύθυνση
Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων)
τεχνική υποστήριξη κατά την εφαρμογή του
προγράμματος.
Για πολλές από τις δράσεις στα
πλαίσια του προγράμματος, διοργανώνονται
θεματικά σεμινάρια που έχουν ως στόχο να
βοηθήσουν στην εξεύρεση των κατάλληλων
ιδρυμάτων εταίρων σε άλλες συμμετέχουσες
χώρες, καθώς και στην καθιέρωση σχεδίων.
Λεπτομέρειες σχετικά με τις εν λόγω
εκδηλώσεις διατίθενται από τους Εθνικούς
Φορείς, κατόπιν αιτήσεως.
|