ΕΝΑ ΠΕΤΥΧΗΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

10 σημεία που πρέπει να συμπεριλάβουμε για να έχουμε ένα πετυχημένο σχέδιο μαθήματος.
 

  1. Το αντικείμενο της διδασκαλίας.
  2. Τη βαθμίδα/τάξη.
  3. Το γνωστικό υπόβαθρο των μαθητών: αναφέρουμαι τι γνωρίζουν (ή τι πρέπει να γνωρίζουν) οι μαθητές μας, ώστε να διδαχθούν το συγκεκριμένο θέμα.
  4. Τον σκοπό του μαθήματος: διατυπώνεται συνήθως με τα ρήματα όπως κατανοήσουν, γνωρίζουν, μάθουν, κατακτήσουν, εκτιμήσουν.
  5. Τους ειδικούς στόχους του μαθήματος (προσδοκώμενα αποτελέσματα). Καταγράφονται οι αντικειμενικοί διδακτικοί στόχοι, που μπορεί να αφορούν:
    • γνώσεις: ενδεικτικά ρήματα που χρησιμοποιούνται για τη διατύπωσή τους είναι: αναγνωρίζω, διακρίνω, αποφαίνομαι, ερμηνεύω, περιγράφω, ορίζω, απαριθμώ, επιλέγω, κατατάσσω, συγκρίνω, συσχετίζω,
    • ικανότητες: ενδεικτικά ρήματα που χρησιμοποιούνται για τη διατύπωσή τους είναι: επιδεικνύω, κατασκευάζω, μετατρέπω, μετρώ, συντάσσω, σχεδιάζω, υπολογίζω, δι-ορθώνω, ελέγχω, επαληθεύω, επιλύω, εφαρμόζω, χρησιμοποιώ, και
    • στάσεις (αξίες): ενδεικτικά ρήματα που χρησιμοποιούνται για τη διατύπωσή τους είναι: αποδέχομαι, απορρίπτω, αμφισβητώ, διερωτώμαι, ενθαρρύνω, παροτρύνω, προτιμώ, υιοθετώ, υποκινώ, υποστηρίζω.
  6. “Επιλογές περιεχομένου”. Το  βασικότερο  στάδιο  κατά  την  προετοιμασία  της  διδασκαλίας  μας  είναι  τι θα επιλέξουμε και πως θα οργανώσουμε το περιεχόμενο του μαθήματος, σύμφωνα με τους στόχους που έχουμε θέσει και με το γνωστικό υπόβαθρο των μαθητών μας που διαπιστώσαμε. Με βάση τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε και αντλούμε από διάφορες πηγές (όπως το σχολικό βιβλίο, το διαδίκτυο, άλλα βιβλία κλπ), σχηματίζουμε ένα διάγραμμα με όλα τα σημεία  του  μαθήματος,  τα  οποία  θα  αποτελέσουν  τον  οδηγό  μας  κατά  την διάρκεια της διδασκαλίας.
  7. Μέθοδοι διδασκαλίας .Εκτός από το περιεχόμενο σχεδιάζουμε και τα  βήματα  που  πρόκειται  να  ακολουθήσουμε  κατά  τη  διδασκαλία. Η κατανόηση του μαθήματος δεν είναι εφικτή χωρίς την ενεργή συμμετοχή των μαθητών. Γι' αυτό ο εκπαιδευτικός καλείται  να  χρησιμοποιεί μεθόδους «ενεργητικής μάθησης ή διδασκαλίας». (Σημείωση: Δεν εξοστρακίζουμε καμία από τις γνωστές μεθόδους. Εκείνο που προσέχουμε είναι να έχουμε μόνιμη την ενεργητική συμμετοχή των μαθητών μας.)
  8. Εργασίες: Αναγράφονται  οι εργασίες που δίνονται, αν χρειάζεται, για να εκπονήσουν οι μαθητές στο σπίτι.
  9. Πλαίσιο αξιολόγησης των μαθητών: Αναγράφονται οι τρόποι με τους οποίους θα αξιολογηθούν οι μαθητές στη συγκεκριμένη έννοια που διδάχθηκαν και αναφέρονται ενδεικτικά παραδείγματα ερωτήσεων/δραστηριοτήτων.
  10. Ανακεφαλαίωση του Μαθήματος: παρουσιάζονται περιληπτικά οι κύριες έννοιες και η πορεία της διδασκαλίας του μαθήματος

Πρόσθετες πληροφορίες