ΠεριγραφΗ των ενεργειΩν
(ΔΡΑΣΕΩΝ) του προγρΑμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ
Πρόγραμμα -«ομπρέλα»- Διακρατικής Συνεργασίας στην
Εκπαίδευση τριάντα τριών (33) χωρών, ήτοι:
Ø
των χωρών της Ε.Ε. (25 χώρες) και τεσσάρων υπό ένταξη στην Ε.Ε. χωρών: Βουλγαρία, Τουρκία, Κροατία, Ρουμανία
Ø
των χωρών της ΕΖΕΣ{Ευρωπαϊκή Ζώνη Ελεύθερων
Συναλλαγών} (3 χώρες: Λουξεμβούργο, Λιχτενστάϊν,
Νορβηγία)
Περιλαμβάνει
8 Δράσεις
·
COMENIUS – Σχολική
εκπαίδευση
·
ERASMUS – Τριτοβάθμια εκπαίδευση
·
GRUNDTVIG – Εκπαίδευση ενηλίκων και άλλες εκπαιδευτικές δίοδοι
·
LINGUA – Διδασκαλία και εκμάθηση γλωσσών
·
MINERVA – Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση / Οι
τεχνολογίες της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαίδευση
·
Παρατήρηση εκπαιδευτικών συστημάτων, πολιτικών και καινοτομιών
·
Ενέργειες από κοινού με άλλα κοινοτικά προγράμματα
·
Συνοδευτικά Μέτρα
COMENIUS
Προγράμματα διακρατικής συνεργασίας στη σχολική
εκπαίδευση:
¨ Comenius (Δράση) 1: ΣΥΜΠΡΑΞΕΙΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
(αποκεντρωμένη ενέργεια è Ι.Κ.Υ. βλ. επεξήγηση παρακάτω)
Ø
Σχέδια συμπράξεων σχολικών
Ιδρυμάτων (έργο 1.1.1)
(τουλάχιστον
τριμερής, με ελάχιστη διάρκεια τρία χρόνια)
Ø
Σχέδια εκμάθησης Γλωσσών (έργο 1.1.2)
(πρώην Lingua – τουλάχιστον διμερής, κανονικά ετήσια προγράμματα)
Ø
Σχέδια Ανάπτυξης σχολικών
Ιδρυμάτων (έργο 1.1.3)
(παραπλήσιο
του έργου 1, αλλά αναφέρεται σε προγράμματα με επίκεντρο τα σχολικά ιδρύματα,
με ελάχιστη διάρκεια τρία χρόνια)
¨ Comenius
(Δράση) 2: ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΕΚΠ/ΚΟΥ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ
(αποκεντρωμένη ενέργεια è Ι.Κ.Υ.)
Ø
Αρχική κατάρτιση
Εκπ/κού Προσωπικού (έργο 2.2.α)
Ø
Βοηθοί
καθηγητές γλωσσών Comenius (έργο 2.2.β)
Ø
Ατομικές Υποτροφίες ενδοϋπηρεσιακής
κατάρτισης Εκπ/κού
Προσωπικού (έργο 2.2.γ)
¨
Comenius (Δράση) 2 (συγκεντρωτική
ενέργεια è
Επιτροπή Παιδείας Ε.Ε.)
Ø
Σχέδια ευρωπαϊκής συνεργασίας για
την κατάρτιση
εκπαιδευτικού προσωπικού σχολικών ιδρυμάτων (έργο
2.1)
¨
Comenius (Δράση) 3 (συγκεντρωτική
ενέργεια è
Επιτροπή Παιδείας Ε.Ε.)
Ø
Δίκτυα Comenius
·
Επιπλέον Έργο: Υποδοχή Βοηθού Καθηγητή
Γλωσσών
Στον ακόλουθο πίνακα
περιλαμβάνονται τα βασικά χαρακτηριστικά των τριών κατηγοριών σχεδίων τα οποία
υποστηρίζονται στο πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 1
|
Σχέδιο COMENIUS για σχολικά ιδρύματα |
Σχέδιο COMENIUS για εκμάθηση γλωσσών |
Σχέδιο COMENIUS για ανάπτυξη σχολικών ιδρυμάτων |
Με επίκεντρο το μαθητή |
X |
X |
|
Με επίκεντρο το ίδρυμα |
|
|
Χ |
Σύμπραξη |
πολυμερής |
Διμερής |
πολυμερής |
Διάρκεια σχεδίου |
3 συνεχή σχολικά έτη
κατ’ ανώτατο όριο |
κανονικά 1 σχολικό
έτος |
3 συνεχή σχολικά έτη
κατ’ ανώτατο όριο |
Κατά
τη μετάβαση από τη Φάση Ι στη Φάση ΙΙ του
προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ, αρκετές αλλαγές έχουν επέλθει στο COMENIUS όσον αφορά τη δομή και του περιεχόμενό του.
Η εκμάθηση γλωσσών αποτελεί μία
από τις προτεραιότητες του COMENIUS.
Η
δομή του COMENIUS έχει τροποποιηθεί για να
συμπεριλάβει καινούργια στοιχεία. Τέσσερις από τις πέντε πρώην Δράσεις του
προγράμματος LINGUA –που αφορούν την εκμάθηση
γλωσσών- έχουν ενσωματωθεί στο COMENIUS.
Το Comenius 3 είναι εντελώς νέα Δράση.
Ο πίνακας που
ακολουθεί δίνει μια συνοπτική εικόνα των αλλαγών που έχουν γίνει:
SOCRATES/COMENIUS
First Phase (1995-1999) |
Second Phase
(2000-2006) |
Comenius
1 |
Comenius 1 |
LINGUA
E |
Comenius 1 |
Comenius 2 |
Comenius 2 |
Comenius 3.1 |
Comenius 2 |
Comenius 3.2 |
Comenius 2 |
LINGUA
A |
Comenius 2 |
LINGUA
B |
Comenius 2 |
LINGUA
C |
Comenius 2 |
Comenius Networks |
Comenius 3 |
Complementary
Measures (COMENIUS) |
Accompanying
Measures (COMENIUS) |
Στο
πλαίσιο της ενέργειας COMENIUS 2.2, χορηγούνται υποτροφίες σε
άτομα τα οποία εργάζονται ως διδάσκοντες ή υπό άλλη ιδιότητα στον τομέα της
σχολικής εκπαίδευσης (ή καταρτίζονται προκειμένου να αποκτήσουν τα απαραίτητα
ακαδημαϊκά προσόντα για να εργασθούν σε ανάλογες θέσεις στο μέλλον) για διάφορες
δραστηριότητες κινητικότητας σε άλλες συμμετέχουσες χώρες, οι οποίες συνδέονται
με την αρχική ή την ενδοϋπηρεσιακή τους κατάρτιση.
Στον
κατωτέρω πίνακα περιγράφονται εν συντομία οι εν λόγω κατηγορίες δραστηριοτήτων,
οι οποίες εξετάζονται αναλυτικότερα στα τμήματα που ακολουθούν.
|
Επιλέξιμα άτομα |
Κατηγορία δραστηριότητας
κατάρτισης |
Περίοδος παραμονής σε άλλη χώρα |
Συνήθης υποτροφία σε ευρώ |
Α |
Μαθητευόμενοι καθηγητές (ανεξαρτήτως γνωστικού
αντικειμένου) |
Αρχική κατάρτιση
διδασκόντων |
1 – 10 εβδομάδες |
500 |
Β |
Μέλλοντες καθηγητές
ξένων γλωσσών |
Περίοδος άσκησης καθηγητών γλωσσών COMENIUS |
3 – 8 μήνες |
Ποικίλλει ανάλογα με το διάστημα παραμονής και τη χώρα
υποδοχής |
Γ |
Διδάσκοντες οποιουδήποτε γνωστικού αντικειμένου και
λοιπές κατηγορίες προσωπικού που απασχολείται στον τομέα της σχολικής
εκπαίδευσης |
Προγράμματα ενδοϋπηρεσιακής
κατάρτισης (ενδεχομένως και τοποθέτηση σε εμπορικές ή βιομηχανικές
επιχειρήσεις) |
1 – 4 εβδομάδες (καθηγητές γλωσσών
2-4 εβδομάδες) |
500 - 1500 |
|
|
|
|
|
ΦΟΡΕΙΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ
Η συνολική ευθύνη της υλοποίησης του προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ ανήκει στην Ευρωπαϊκή
Επιτροπή, επικουρούμενη από την Επιτροπή ΣΩΚΡΑΤΗΣ, η οποία
συγκροτείται από εκπροσώπους των κρατών μελών.
Η επιχειρησιακή διαχείριση του προγράμματος διεξάγεται από την Επιτροπή σε
στενή συνεργασία με τις εθνικές αρχές, επικουρούμενη από τις Εθνικές Μονάδες
Συντονισμού και ένα Γραφείο Τεχνικής Υποστήριξης σε κοινοτικό επίπεδο.
Το πρόγραμμα ΣΩΚΡΑΤΗΣ περιλαμβάνει δύο βασικές κατηγορίες ενεργειών:
·
Κατά την υλοποίηση «συγκεντρωτικών
ενεργειών», υπεύθυνη για τις διαδικασίες επιλογής σχεδίων και σύναψης
συμβάσεων είναι η Επιτροπή. Κατά κανόνα, σε κάθε σχέδιο ένα από τα
ιδρύματα εταίρους αναλαμβάνει συντονιστικό ρόλο και έχει την ευθύνη του σχεδίου
έναντι της Επιτροπής.
Στις
συγκεντρωτικές ενέργειες εμπίπτουν Δράσεις των Comenius 2 (Com. 2.1 àΣχέδια ευρωπαϊκής συνεργασίας για την κατάρτιση
εκπαιδευτικού προσωπικού σχολικών ιδρυμάτων) και Comenius 3
(Δίκτυα Comenius).
·
Κατά την υλοποίηση «αποκεντρωμένων
ενεργειών», υπεύθυνες για τις διαδικασίες επιλογής σχεδίων και σύναψης
συμβάσεων είναι οι εθνικές αρχές των χωρών που συμμετέχουν επικουρούμενες από Εθνικές
Μονάδες Συντονισμού. Κατά κανόνα, κάθε συμμετέχον εκπαιδευτικό ίδρυμα
διατηρεί άμεση σχέση με την Εθνική Μονάδα Συντονισμού της χώρας όπου εδρεύει. Η
διαχείριση των δραστηριοτήτων που αφορούν ατομική κινητικότητα (διδασκόντων,
μαθητών, σπουδαστών κλπ) διεξάγεται από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού είτε με
άμεση επαφή με τους ενδιαφερόμενους είτε μέσω του εκπαιδευτικού ιδρύματος στο
οποίο εργάζονται ή φοιτούν οι ενδιαφερόμενοι. Για την Ελλάδα Εθνική Μονάδα Συντονισμού είνει το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (Ι.Κ.Υ.) (Λυσικράτους
14, 105 58 Αθήνα, τηλ. κέντρο: 210 3726300).
Στις αποκεντρωμένες
ενέργειες εμπίπτουν οι Δράσεις των Comenius 1
(Συμπράξεις σχολικών ιδρυμάτων) και Comenius 2 (Έργα
2.2 àΚατάρτιση
εκπαιδευτικού προσωπικού σχολικών ιδρυμάτων).
|
ΣΧΕΔΙΑ COMENIUS ΓΙΑ ΣΧΟΛΙΚΑ
ΙΔΡΥΜΑΤΑ |
ΣΧΕΔΙΑ COMENIUS ΓΙΑ ΕΚΜΑΘΗΣΗ
ΓΛΩΣΣΩΝ |
ΣΧΕΔΙΑ COMENIUS ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΙΔΡΥΜΑΤΩΝ |
|
Μέγιστη
διάρκεια ενίσχυσης |
3 συνεχή σχολικά έτη |
1 σχολικό έτος [1] |
3 συνεχή σχολικά έτη |
|
Σταθερό
ποσό ετησίως για εργασίες στο πλαίσιο του σχεδίου |
|
|
|
|
·
Συντονιστικό σχολικό ίδρυμα |
q 2000 € |
q 1500 / 2000 € [2] |
q 2000 € |
|
·
Συμμετέχον σχολικό ίδρυμα |
q 1500 € |
q 1500 / 2000 € [3] |
q 1500 € |
|
Κυμαινόμενο
ποσό για διακρατική κινητικότητα |
|
|
|
|
·
Κινητικότητα εκπαιδευτικού προσωπικού |
q Συνάντηση σχετικά με το σχέδιο |
q Συνάντηση σχετικά με το σχέδιο |
q Συνάντηση σχετικά με το σχέδιο |
q Μέγιστη διάρκεια 1 εβδομάδα |
|
q Ανταλλαγή διδασκόντων |
|
q Ανταλλαγή διδασκόντων |
q 1 έως 4 εβδομάδες |
|
q Τοποθέτηση διδασκόντων |
|
q Τοποθέτηση διδασκόντων |
q 1 έως 4 εβδομάδες |
|
q Επίσκεψη μελέτης διευθυντή |
|
q Επίσκεψη μελέτης διευθυντή |
q Μέγιστη διάρκεια 1 εβδομάδα |
|
|
q Συνοδός ανταλλαγής τάξεων |
|
q 14 ημέρες τουλάχιστον |
·
Κινητικότητα μαθητών |
q Συνάντηση σχετικά με το σχέδιο |
|
q Συνάντηση σχετικά με το σχέδιο |
q Μέγιστη διάρκεια 1 εβδομάδα |
|
|
q Ανταλλαγή τάξεων |
|
q 14 ημέρες τουλάχιστον |
ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ «ΣΩΚΡΑΤΗΣ»
ERASMUS Τριτοβάθμια εκπαίδευση
Ø Ευρωπαϊκή
διαπανεπιστημιακή συνεργασία
Ø Κινητικότητα
σπουδαστών και διδακτικού προσωπικού
Ø Θεματικά
Δίκτυα
GRUNDTVIG
Εκπαίδευση ενηλίκων και άλλες εκπαιδευτικές δίοδοι
Ø Σχέδια
ευρωπαϊκής συνεργασίας
Ø Εκπαιδευτικές
συμπράξεις
Ø Ατομικές
υποτροφίες κατάρτισης προσωπικού εκπαίδευσης
ενηλίκων
Ø Δίκτυα Grundtvig
LINGUA Διδασκαλία και εκμάθηση γλωσσών
Ø Προαγωγή της εκμάθησης γλωσσών
Ø Ανάπτυξη εργαλείων και διδακτικού υλικού
MINERVA Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση / Οι
τεχνολογίες της
πληροφορίας και της επικοινωνίας στον τομέα
της εκπαίδευσης
Παρατήρηση
και καινοτομία
Ø
Παρατήρηση εκπαιδευτικών συστημάτων, πολιτικών και
καινοτομιών (συμπεριλαμβανομένων των δικτύων ΕΥΡΥΔΙΚΗ και NARIC
και των επισκέψεων ΑΡΙΩΝ)
Ø
Καινοτόμες πρωτοβουλίες ως απόκριση σε νέες
ανάγκες
Κοινές Ενέργειες Σύνδεση
του προγράμματος ΣΩΚΡΑΤΗΣ με άλλα κοινοτικά
Προγράμματα,
όπως το Leonardo da Vinci και το
ΝΕΟΛΑΙΑ
Συνοδευτικά Μέτρα
ΕΠΙΛΕΞΙΜΕΣ
ΔΑΠΑΝΕΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΑΤΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ
Ενέργεια |
Γενικές κατηγορίες επιλέξιμων δαπανών |
Συμβατικές ρυθμίσεις |
Σχέδια
διακρατικής συνεργασίας |
|
|
·
COMENIUS: Σχέδια ευρωπαϊκής συνεργασίας για την κατάρτιση
εκπαιδευτικού προσωπικού σχολικών ιδρυμάτων ·
Δίκτυα COMENIUS |
- Δαπάνες προσωπικού - Οδοιπορικά και
δαπάνες διαβίωσης - Εξοπλισμός και
τεκμηρίωση - Συμβουλευτικές
υπηρεσίες - Γενικά λειτουργικά
έξοδα |
Συνάπτονται
συμβάσεις μεταξύ της Επιτροπής και του συντονιστικού ιδρύματος, το οποίο
είναι υπεύθυνο για τη διάθεση της χρηματοδότησης στα άλλα ιδρύματα που
συμμετέχουν στο σχέδιο. |
Σχέδια μικρής κλίμακας |
|
|
·
COMENIUS: Συμπράξεις σχολικών
ιδρυμάτων ·
GRUNDTVIG: Εκπαιδευτικές
συμπράξεις |
- Οδοιπορικά και δαπάνες διαβίωσης - Εξοπλισμός και τεκμηρίωση - Γενική διαχείριση |
Συνάπτονται συμβάσεις μεταξύ της Εθνικής Μονάδας
Συντονισμού της κάθε χώρας και των συντονιστικών και συνεργαζόμενων ιδρυμάτων
που εδρεύουν στην εν λόγω χώρα |
Δραστηριότητες
κινητικότητας |
|
|
·
COMENIUS: Ατομικές υποτροφίες
κατάρτισης εκπαιδευτικού προσωπικού σχολικών Ιδρυμάτων ·
Επισκέψεις μελέτης ΑΡΙΩΝ ·
Προπαρασκευαστικές επισκέψεις |
- Οδοιπορικά και
δαπάνες διαβίωσης - Άλλες δαπάνες (σε
ορισμένες περιπτώσεις) |
Οι υποτροφίες χορηγούνται
από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού κάθε χώρας είτε απευθείας στους
ενδιαφερόμενους είτε μέσω των ιδρυμάτων τους, ανάλογα με το σύστημα που
εφαρμόζει κάθε Εθνική Μονάδα Συντονισμού |
[1] Σε περίπτωση κατά την οποία είναι ανέφικτη
η διοργάνωση και των δύο ανταλλαγών στη διάρκεια του ιδίου σχολικού έτους, η
περίοδος δραστηριότητας μπορεί να παραταθεί σε δύο συνεχή σχολικά έτη, χωρίς
ωστόσο να αυξηθεί το ποσό της ενίσχυσης.
[2] Κατ' εξαίρεση και προκειμένου να διατεθούν
πρόσθετα κονδύλια για γλωσσική προετοιμασία, το σταθερό ποσό θα ανέρχεται σε
2000 € για σχολικά ιδρύματα στα οποία η διδασκαλία της γλώσσας του
συνεργαζόμενου σχολείου δεν περιλαμβάνεται στο αναλυτικό πρόγραμμα των μαθητών
που συμμετέχουν στην ανταλλαγή.
Στα διμερή σχέδια, το
συντονιστικό σχολικό ίδρυμα θα λαμβάνει το ίδιο σταθερό ποσό με το συμμετέχον
σχολικό ίδρυμα, δεδομένου ότι και τα δύο συνεργάζονται ως ισότιμοι εταίροι και
ουσιαστικά δεν απαιτείται συντονισμός.
[3] Βλ. προηγούμενη υποσημείωση.